• 22 september 2020

5 security-essentials in het nieuwe normaal

Flexplekken zijn waarschijnlijk bij veel van uw klanten de nieuwe realiteit. Ze passen beter dan vaste bureaus bij een workforce die onafhankelijk van tijd en plaats werkt. Wel vergroot deze manier van werken de securityrisico’s als u hier geen specifieke maatregelen voor treft. Met deze 5 security-musthaves steekt u daar een stokje voor.

1. Beveilig zowel bekabelde als draadloze netwerken

Flexplekken introduceren enkele specifieke netwerkrisico’s. Zo bieden sommige flexplekken een bekabelde netwerkverbinding waarop medewerkers letterlijk kunnen ‘inprikken’. Zonder speciale maatregelen vormt dit ook een dankbare toegangspoort voor bezoekers met minder goede bedoelingen. Denk aan het plaatsen van slimme firewalls zoals de Sophos XG Firewall. Deze monitoren het netwerkverkeer continu op verdachte activiteiten en kunnen bijvoorbeeld enkel apparaten met een specifiek MAC-adres toegang verlenen.

Het wifinetwerk speelt op de flexibele werkvloer vrijwel altijd de belangrijkste rol. Op kantoren met flexwerkplekken is het een komen en gaan van gebruikers en apparaten. Veilige aanmeldprocedures en andere security best practices voor het wifinetwerk verdienen dan ook volop aandacht. Bijvoorbeeld Cisco levert met de Meraki MX68W een geïntegreerde, krachtige oplossing voor draadloze netwerkbeveiliging. Naast traditionele routerfunctionaliteit biedt het apparaat volwaardige UTM-mogelijkheden vanuit een centraal beheersbare console.

2. Bescherm mobiele apparaten

Ook de beveiliging van de mobiele apparaten verdient aandacht. Organisaties met flexplekken hebben doorgaans een meer dan gemiddelde hoeveelheid van deze devices in gebruik. Zo zijn vaste desktops vaak vervangen door laptops.

Met oplossingen voor Mobile Device Management (MDM) krijgt uw klanten grip op hun mobiele apparatenpark. Ze maken inzichtelijk welke apparaten in gebruik zijn, hoe deze zijn geconfigureerd en of ze over de juiste instellingen en patches beschikken. Ook kunnen ze bij verlies of diefstal op afstand alle data op het toestel wissen.

Het is daarnaast belangrijk de mobiele apparaten te beschermen tegen malware. Met name ransomware is een groeiende dreiging. Hierbij versleutelen cybercriminelen data tot een onleesbare brij tekens en vragen ze losgeld in ruil voor dataherstel. Oplossingen voor endpoint security zoals Check Point Endpoint Security Solutions bieden de nodige bescherming hiertegen.

3. Faciliteer veilige toegang tot bestanden en applicaties

Flexwerken vereist een veilige toegang tot alle benodigde applicaties en bestanden, via elk gewenst apparaat. Virtual Desktop Infrastructure (VDI)-oplossingen zoals Citrix Virtual Desktop, VMware Workspace One en Windows Virtual Desktop maken dat mogelijk. Medewerkers kunnen hiermee vanaf ieder device en vanaf ieder apparaat inloggen op een centraal beheerde desktopomgeving. Vanuit daar hebben ze toegang tot al hun vertrouwde applicaties en bestanden.

 Het beschikbaar stellen van een volledig bureaublad is niet altijd nodig. Een alternatief is het remote beschikbaar stellen van specifieke applicaties. Bijvoorbeeld Citrix Virtual Apps voorziet in die mogelijkheden. Oplossingen als Office 365 en Google G Suite voorzien in een online kantoorsuite voor het (samen)werken aan documenten, presentaties en spreadsheets.

4. Zorg voor veilige samenwerkingsopties

Zonder effectieve, veilige samenwerking is geen enkele organisatie succesvol. Voor organisaties met flexplekken ligt hier een extra uitdaging: mensen zijn lang niet altijd op kantoor. Overleg gaat vaker dan gemiddeld via chat en videomeetings.

Ook hier biedt technologie uitkomst. Veilige digitale samenwerkingsomgevingen zijn bijvoorbeeld Microsoft Teams en Cisco WebEx. Deze oplossingen fungeren als een soort hub voor videoconferencing, chat en bestandsuitwisseling. Alle communicatie is bovendien end-to-end versleuteld. Daarnaast beschikken deze oplossingen over uitgebreid toegangsbeheer, zodat alleen bevoegden toegang krijgen tot meetings en gedeelde bestanden.

Naast de juiste tools is met name tijdens videomeetings een goede ‘hygiëne’ erg belangrijk. Druk medewerkers bijvoorbeeld op het hart dat ze geen gevoelige gegevens in beeld brengen tijdens een videocall of schermdeling.

5. Pas tweefactorauthenticatie toe

In een flexwerkorganisatie moeten medewerkers vanuit iedere willekeurige locatie bij hun data en applicaties kunnen. Het is dan belangrijk dat hun identiteit matcht met wie zij beweren te zijn. Tweefactorauthenticatie vergroot deze zekerheid enorm. Hierbij logt een gebruiker in met iets dat hij weet (een wachtwoord) en iets dat hij heeft (vaak een token of een code dat hij via een app of sms ontvangt).

Dat verkleint de kans op een hack. Het ontfutselen van enkel een wachtwoord is immers niet meer genoeg. Het is voor de productiviteit en het draagvlak wel belangrijk dat deze extra beveiligingslaag de workflow van medewerkers niet verstoort.

Bijvoorbeeld Tech Data Managed Identity Services op basis van RSA-technologie biedt geavanceerde mogelijkheden die de veiligheid vergroten zonder onnodige drempels richting gebruikers op te werpen. Zo ondersteunt de oplossing aanmelden via stem- of gezichtsherkenning. Ook ondersteunt deze oplossing single-sign on. Daarbij krijgt de gebruiker na een eenmalige aanmeldprocedure toegang tot alle applicaties.

Meer weten?

Nieuwsgierig naar alle mogelijkheden voor en aandachtspunten bij het beveiligen van de flexplekken van uw klant? Neem vrijblijvend contact met ons op voor meer informatie.

  • Algemeen

Cookievoorkeuren

Onze website maakt gebruik van cookies. Hieronder leggen we kort uit welke cookies dit zijn. U kunt ervoor kiezen om het plaatsen van analytische en/of marketing cookies niet toe te staan. U kunt uw voorkeuren op elk gewenst moment wijzigen door in de footer van onze website op “Cookievoorkeuren” te klikken. U kunt daar uw toestemming(en) intrekken of alsnog verlenen. Wij plaatsen een cookie om uw cookievoorkeuren vast te leggen. Meer informatie over de cookies en de doeleinden waarvoor specifieke cookies worden geplaatst, wie deze cookies plaatst (de provider) en de plaatsingsduur van de verschillende cookies kunt u lezen in onze Cookieverklaring.

  • Altijd aan

    Onze websites kunnen niet goed functioneren zonder bepaalde cookies. Deze cookies zijn nodig voor de goede werking van de website, om te voldoen aan de wet (zoals het kunnen aantonen welke cookievoorkeuren u heeft ingesteld) of noodzakelijk voor de beveiliging van onze systemen. U kunt deze cookies niet uitschakelen.

  • Deze cookies, ook bekend als statistische cookies, stellen ons in staat om de functionaliteit van onze website verder te ontwikkelen en te verbeteren door het gebruik van de website te analyseren. Deze cookies sturen informatie terug naar onze gegevensanalysetools Google Analytics van Google LLC of Hotjar van Hotjar Ltd.

  • Met behulp van marketing cookies (tracking cookies) kunnen we informatie over uw internetgedrag verzamelen. Hierdoor kunnen we onze online marketingcampagnes en webcontent op uw interesses afstemmen.